Keresztség sákramentuma
Sákramentum: latin eredetű szó, hűségesküt jelent.
A református egyház (a katolikus 7 szentséggel ellentétben) 2 dolgot tekint sákramentumnak: a keresztséget és az úrvacsorát.
Mi tesz egy cselekményt sákramentummá?
- Jézus Krisztus rendelése kell, hogy legyen: mind az úrvacsorát, mind a keresztséget Ő rendelte el tanítványainak.
- Kell külső, látható jegy: ez a keresztségben a tiszta víz, az úrvacsorában a kenyér és a bor.
- Üdvösség ígérete kell, hogy fűződjön hozzá:
- keresztségben: „Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül” (Mk 16,16)
- úrvacsorában: „Aki eszi az én testemet és issza az én véremet, annak örök élete van” (Jn 6,54)
A keresztség jelentősége: ószövetségi előképe a körülmetélés.
AZ ÚJJÁSZÜLETÉS FÜRDŐJE
Már az ószövetségi rituális mosakodások kiábrázolták azt a tényt, hogy az embernek megtisztulásra van szüksége. De ez természetesen nem mossa el tökéletesen a lelki szennyet. Tisztává csak Jézus Krisztus kiontott vére tehet. Ezt a szent vért jelképezi ki a keresztvíz. Akinek Jézus vére lemossa a bűneit, annak örök élete van.
„Ő ELŐBB SZERETETT!” (1Jn 4,19)
A keresztség körül régi vita folyik: helyes-e megkeresztelni a kisgyermekeket, amikor ők nem tudják, hogy mi is történik velük. Sok felekezet csak felnőttkorban, bemerítéssel keresztel. Mi miért fogadjuk mégis el a gyermekkeresztséget?
- Azért, mert kifejezi Isten megelőző kegyelmét! Azt, hogy nem mi vagyunk a kezdeményezők, hanem Isten.
- Kifejezi, hogy nem a mi érdemünk szerzi meg az üdvösséget, hanem Jézus Krisztus áldozata. A kisgyermek még semmit nem tehetett érte, mégis bűnbocsánata van, s övé az örök élet ajándéka.
- Kifejezi, hogy mi Isten szövetséges népe vagyunk.
A KERESZTSÉG: EGY ÉLETRE SZÓLÓ PROGRAM
Jézus idejében a keresztséget a teljes bemerítéssel hajtották végre. Ilyenkor a vízbe merülőnek lehetett az az érzése: „most megfulladok”, hogy a következő percben fellélegezhessen: „ÉLEK!”. Jelképesen ez a cselekmény azt jelenti, hogy ó-emberünknek, azaz régi természetünknek meg kell halnia, és az új, megtisztult embernek kell tovább élnie. Ez nem más, mint a Krisztus halálával és feltámadásával való azonosulás. Ez nem csak a szertartás 15 percére szól, hanem egy egész életre.
A KERESZTSÉG: A TULAJDONJOG RÖGZÍTÉSE
A keresztségkor az „Atya, a Fiú és a Szentlélek nevébe” keresztelünk. E szerint az Ő tulajdonába kerülünk a keresztségkor. Urunk vízzel ír egy láthatatlan jegyet a homlokunkra. „Nem a magamé, hanem az én hűséges Megváltómnak, a Jézus Krisztusnak a tulajdona vagyok”.
A KERESZTSÉG: VIGASZTALÓ ERŐ
Abból a tényből, hogy Isten tulajdona vagyok, nagy vigasztaló, bátorító erő támad. Jézus mondja: „Az én juhaim hallgatnak a hangomra, és én ismerem őket, ők pedig követnek engem. Én örök életet adok nekik, és nem vesznek el soha, mert senki sem ragadhatja ki őket az én kezemből.” Életben-halálban erőforrásunk e tény.
0 Comments